Årets byrå

Årets byrå och nöjda kommunikationsköpare

Man kan säga att Årets byrå är en bransch- och kvalitetsstudie i regi av analysföretaget Regi. Studien har som målsättning att analysera huruvida landets kommunikationsköpare är nöjda eller ej samt vilka faktorer som är avgörande när köpare väljer byrå. Årets Byrå har genomförts sedan 2000 och är den största i sitt slag i Sverige. NKI, det vill säga Nöjd Kund Index, presenteras på en tillställning under året – byråer med särskilt nöjda kunder får chansen att uppmärksammas. Sverige har alltid legat i framkant när det kommit till reklam, och även idag har landets bästa byråer internationell genomslagskraft.

I Årets Byrå tävlar reklambyråer i fyra klasser – 7-15 MKR, 15-25 MKR, 25-50 MKR samt 50+ MKR. Andra kategorier i Årets Byrå är contentbyråer, digitalbyråer, mediebyråer, brand experience-byråer, pr-byråer samt varumärkes- och designbyråer. Nedan följer nominerade reklambyråer som uppmärksammades under Årets Byrå 2015. Huvudpartner 2015 var Dagens Industri – samarbetspartners var Kom!, Sponsrings & Eventföreningen, Swedma och Sveriges Annonsörer. Sponsorer var Bohmans Nätverk, MarLaw, Key., Wiraya, Mevida, Apsis samt Citypaketet.

Reklambyrå 7-15 MKR

• Abakus
• Ahlstrand&Wållgren
• Bilbo & Co
• Det
• Milk
• Mustasch
• South Communication
• Start Communication
• Tomorro’
• W Communication Agency
• WDW Creative
• Zellout

Reklambyrå 15-25 MKR

• ANR.BBDO
• BerntzonBylund
• Friends & Tactics
• Futurniture
• Mecs Reklambyrå
• Navigator
• Ord & Bild Reklambyrå
• Pool
• Rekyl
• We Are Relevent

Reklambyrå 25-50 MKR

• CHANGE
• Dear Friends
• Ellermore
• FCB Fältman & Malmén
• Pyramid
• Strateg
• Vinter
• Volt

Reklambyrå 50+ MKR

• Forsman & Bodenfors
• Garbergs Reklambyrå
• Klirr Stockholm
• Spinn
• Stendahls
• Åkestam.Holst

Som bransch- och kvalitetsstudie är Årets Byrå särskilt viktig, detta eftersom kunderna betygsätter byråerna. Vanligt förekommande förbättringsområden är digital kunskap samt kunskap om branschen – och framför allt proaktivitet. Just bristande proaktivitet i kombination med lågt engagemang är anledningen till varför många kunder väljer att gå vidare, det vill säga byta byrå. I Årets Byrå 2015 segrade Forsman & Bodenfors (F&B) i klassen Reklambyrå 50+ före Garbergs och Åkestam.Holst. Kunderna uppskattade framför allt deras kunskap om deras marknad samt varumärken. Forsman & Bodenfors har vunnit kategorin fyra gånger tidigare.

Med The Epic Split för Volvo Trucks blev F&B ”most awarded agency in the world 2014” enligt Gunn Report. Den hyllade reklamkampanjen belönades med 100-wattaren, Andy Awards, Art Directors Club, Art Directors Club Europé, Brit Insurance Designs of the Year, Cannes Lions, Clio Awards, Cresta Awards, D&AD, Epica, Eurobest, Gourmand World Cookbook Awards, Guldägget, LIA, New York Festivals, One Show, Shark Awards, Svenska Designpriset, The Global Awards, The Visual Effects Society,

Exempel på F&B:s kunder är Abba, Comviq, Dressman, Fritidsresor, Göteborgs-Posten, H&M, IF, IKEA, Kalles, Marabou, Mer, Oatly, Preem, Sveriges Television, Systembolaget, Tele2, Unicef, United Nations World Food Programme, Volvo Cars, Volvo Trucks, Volvofinans Bank samt Åhléns. Tidigare har man dessutom samarbetat med Arla, Eniro, Frödinge, Helly Hansen, Libero, Liseberg, Statoil, Sveriges Radio, Triss och Ving. F&B tillhör världens främsta reklambyråer, och är Sveriges i särklass främsta reklambyrå.

Årets byrå