Reklamskolor

Reklamskolor i Sverige

Landets främsta reklamskolor heter Beckmans Designhögskola, Berghs School of Communication och Forsbergs Skola. Berghs har vid flera tillfällen utnämnts till världens bästa reklamskola – senast 2015 sedan studentprojekten Do Zero For Climate Change och Google Gesture vunnit guld i Cannes Lions. Det bevisar att Sverige har duktiga kreatörer och konkurrenskraftig utbildning. Man behöver inte studera vid reklamskolor för att lyckas som kreatör, man kommer långt med engagemang och talang – däremot underlättar det om man har utbildning. Läs vidare om du vill lära dig mer utbudet på landets tre främsta reklamskolor.

Beckmans skiljer sig från Berghs och Forsberg eftersom det är en designhögskola, den förtjänar alltjämt sin plats bland landets reklamskolor. Utbildningar som Beckmans erbjuder är Form 180 hp, Mode hp och Visuell Kommunikation 180 hp. Vid sidan av sina heltidsutbildningar har Beckmans tre kvällskurser med samma namn som heltidsutbildningarna – Form, Mode och Visuell Kommunikation. Beckmans kvällsskolor är förberedande kurser för den som planerar att läsa vidare, här får man nämligen grundläggande kunskaper av yrkesverksamma lärare – några av dem är Fredrik Paulsen, Buster Dehlin och Anna Irinarchos.

Berghs erbjuder kurser och program. Den som endast vill läsa kurser kan välja mellan nivåerna Start, Fast Forward, Professional och Executive. Exempel på kurser är Art Direction, Att positionera och bygga varumärken, Att skriva, Berghs foto & film, Certified fundraiser, Content Design, Content Marketing och Copywriting. Programmen Berghs erbjuder är Art Director/Copywriter, Berghs Bachelor, Berghs Creative & Strategic Certificates, Communication Design, Digital Strateg/Digital Kreatör, Produktionsledning, Public Relations amt Strategisk Kommunikation. Företag kan dessutom få skräddarsydda kurser och utbildningar.

Forsbergs har heltidsutbildningar, kvällskurser, distanskurser, game jam och sommarkurser. Den som vill studera heltid får välja mellan ”Grafisk Design & Reklam”, ”Copywriting”, ”Game Art” och ”Game Design”. Kvällskurser är ”Digital Creative”, ”Typografi”, ”Illustration”, ”Illustration kvällskurs”, ”Grafisk Design/Reklam Kort”, ”Grafisk Design/Reklam Lång”, ”Grafisk Design/Reklam Intensiv”, ”Copywriting Kvällskurs” samt ”Game Basic”. Distanskurser som erbjuds är ”Illustration Distans”, ”Grafisk Design/Reklam 1”, ”Grafisk Design/Reklam 2”, ”Grafisk Design/Reklam 1+2” och ”Copywriting Distans”.

Det är dyrt att studera vid landets reklamskolor. På Berghs och Forsbergs är studieavgiften för fyra terminer 180 000 respektive 260 000 kronor. Utbildningar på Beckmans är däremot kostnadsfria. Genom åren har många kritiserat reklamskolornas studieavgifter, man menar att höga avgifter stänger talangfulla kreatörer ute – och att endast den som har råd är välkommen. I förlängningen leder det till att reklambransch blir homogen, och det är inte positivt för en bransch som ska vara öppen för alla. För den som inte har råd att betala dyra studieavgifter finns det andra vägar att välja, kom ihåg att det inte är krav på att studera vid reklamskolor.

Vill man studera vid Beckmans, Berghs eller Forsbergs måste man skicka in en ansökan – hur den ser ut kan variera. Beckmans kräver grundläggande behörighet, för Mode 180hp krävs särskild behörighet. Den som saknar grundläggande och/eller särskild behörig kan ansöka med reell kompetens – det innebär att du på ett eller annat sätt får chansen att visa dina erfarenheter och kunskaper för att förtjäna din plats. Beckmans har endast tolv till 15 platser per år. På Berghs är grundprincipen att du ska visa din talang genom att lösa ett problem med hjälp av kommunikation i ett arbetsprov, principen är ungefär densamma på Forsbergs.

Reklamskolor