Reklamtävlingar

Reklamtävlingar i Sverige

100-wattaren och Guldägget är Sveriges största reklamtävlingar – Cannes Lions är i sin tur världens största reklamtävling. Nedan följer en kortare introduktion till nämnda reklamtävlingar. Andra exempel på reklamtävlingar i Sverige är Guldnyckeln och Roygalan, internationella exempel är Clio Awards och D&AD. Det finns människor som anser att det inte går att tävla i reklam, precis som att det inte skulle gå att tävla i film eller musik – men det fungerar alldeles utmärkt. Besluten är aldrig eller sällan enhälliga, men så länge besluten är demokratiska är det ordning på torpet. Framgångsrika byråer och kampanjer förtjänar att uppmärksammas.

Man har tävlat i 100-wattaren sedan 1990. Tävlingen arrangerades av Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri. Vid den här tiden var endast producentreklam intressant. Idag tävlar man i 14 kategorier – några av dem är ”Konsument – Kampanj”, ”Konsument – Strategisk Design”, ”Konsument – Singel”, ”Företag – Kampanj”, ”Långsiktigt” samt ”Årets Nytänk”. Jurygrupperna består av fyra annonsörer, tre från byråsidan, två från mediebyråvärlden samt en person från undersökningsföretag. Bland vinnarna 2015 hittas reklam för Volvo Car Sverige, Apoteket Hjärtat, Oatly, Eton Shirts, Björn Borg, Bris, TCO, ICA, Barncancerfonden.

Guldägget arrangerades första gången 1961 – det gör Guldägget till den äldsta av landets reklamtävlingar, med åren har tävlingen dessutom blivit den största. Man tävlar i 14 kategorier – nämligen Utomhus, Tidningsannonsering, Radio, PR, Onlinefilm, Mobilt, Integrerat, Film, Event, Direkt, Digitalt, Design samt Alternativa Media. Juryn reflekterar över hantverk, idéhöjd, omdöme, relevans och tydlighet. Under galan delar man även ut fyra specialpriser – Guldskrift, Kycklingstipendiet, Platinaägget samt Titanpriset. Bland vinnarna 2016 återfinns kampanjer som 805 Million Names, Abused Emojis, Rudinski Fruktbrännvin samt Vintersaga.

Sju år innan Guldägget introducerades Cannes Lions. I Cannes Lions tävlar man i kategorierna Creative Effectiveness, Cyber, Design, Digital Craft, Direct, Entertainment, Entertainment Lions for music, Film, Film Craft, Glass: The Lion For Change, Health & Wellness, Innovation, Integrated, Media, Mobile, Outdoor, Pharma, PR, Print & Publishing, Product Design, Promo & Activation, Radio och Titanium. Forsman & Bodenfors vann priser i Cannes Lions 2014, bland annat en Grand Prix i kategorin Creative Effectiveness. Totalt vann svenska byråer 24 lejon 2015, Forsman & Bodenfors stod för nio av dem.

För att vara med i reklamtävlingar behöver man anmäla sig – allt som oftast får man betala en särskild summa per kategori och kampanj man anmäler sig till. Även om det är dyrt att vara med i reklamtävlingar är det värt priset – det ökar nämligen intresset hos potentiella kunder. Syns man inte finns man inte. Reklamtävlingar har dessutom som uppgift att höja standarden när det kommer till kreativitet genom att framhäva kampanjer som på ett eller annat sätt rimmar väl med kreativitet. Reklambyråer har ett stort ansvar gentemot framtidens reklam, dels genom att utmana gränser och normer och dels att inspirera unga talanger inom mediesfären.

Många som gillar reklamtävlingar gillar även Sörmex. Det är en tävling för alla som har desgin- och/eller produktidéer. Det är en kreativ tävling som lockar mellan 50 och 100 sökande varje år, av vilka tio får äran att arbeta sida med sida med studenter på Mälardalens högskola för att ta fram design- eller produktidén. På Sörmex kan du läsa mer om tävlingen.

Reklamtävlingar